Sider

mandag den 6. august 2007

Le Baratin

En super lille bistro/vinbar uden hvide duge, 3, rue Jouye-Rouvé. I Belleville kvarteret, 20. arrondissement, Metro Pyrenées. Højt op, vi fik lige set lysshowet på Eiffeltårnet, da vi kom op fra metroen. Der spiste vi vores sidste middag i Paris, og bedre kan det ikke være. Mad og vin er rigtig god, og folkene er kyndige, varme og fuld af dejlig, tør humor. Der er sjæl i det hele.

Vi spiste en delikat vagtel/løg forret og kogte oksekæbe i sommer tilberedning, med let bouillion, nye grønsager og masser af syre. Muslinger og så kirsebær med vanille mascarponecreme til dessert. Maden er på en klassisk fransk fundament med nye variationer, alting smagte virkelig godt. Vi fik at vide fra nabobordet, at k
okken er argentiner, en kvinde.

De har mange gode vine på glas, alle 'bio'. Ingen garanti for smagsoplevelser, men der var der her. Vi fik nogle perler: en Loire chenin blanc til forret, Gilbourg fra Benoit Couralt, klassificeret som fransk bordvin,
VdTdF. Jeg kan rigtig godt lide chenin, og vinen havde kroppen, tyngden, og den lille fast bzzz, som er det, jeg kommer efter i druen. Lækkert. Så en Morgon og en Bandol, begge gode oplevelser.

Til dessert fik jeg en Côteaux du Layon, fra Domaine Cousin-Leduc. Den var lige så god som alt andet, og
jeg fik endeligt opfyldt min ugelange længsel efter et glas af den. Min partner fik anbefalet en mousserende sød rosé - sorry, glemt at notere - som var perfekt til kirsebærrene.

Billigt var den også, vi gav 35 euro/265 kr. for to. Et fund.

English

Ingen kommentarer: