Sider

lørdag den 10. november 2007

Mom's apple sauce

Min mor lavede særlig god æblemos. En af grundene var æblerne. Nogle gode, smagfulde sorter, dyrket i New Jersey, hvor skiftet mellem varme og kulde giver frugten mere smag, end den, der vokser under varmere himmelstrøg.

Den anden grund var, at hun kogte dem uden at fjerne skræl og kerner. Smagen bliver mere kompleks, kernerne giver en anelse letbitter mandelsmag, skrællen giver også smag og farve, og ikke mindst vitaminer og mineraler. Vi har også de gode æbler her i Danmark, og efter jeg investerede i et puréjern - en moulinex hed det derhjemme - har jeg gentaget succesen, hver gang jeg har haft rigeligt med æbler af den rigtige slags. Som i år.
Æblerne vaskes, og skæres i mindre stykker, f.eks. ottendedele. Blomst og stilke fjernes. De koges med lidt vand i bunden af gryden, bare nok til de ikke sidder fast. Røres i tit, og koges kun længe nok til, at de bliver bløde. Så skal de op i moulinex'en og pureres. Når æblerne er presset igennem, ligger skræl og kerner tilbage. Pres ikke det sidste alt for hårdt, så skubbes nogle af de seje stykker fra kernehusene igennem og ender i æblemosen.
Mosen kan fint fryses. Hvis den ikke er helt syrlig nok, kan man komme en smule citronsaft i lige før den serveres. Mosen kan bruges til dessert, selvfølgelig. Jeg spiser den mest til svinekød, forleden gjorde den lykke rundt om bordet til stegt flæsk. Min gamle nabo, Flemming, kommer revet peberrod i efter en jødisk opskrift - også lige inden den serveres. Rigtig lækker.

Ingen kommentarer: