Sider

lørdag den 29. december 2007

Østershatte i det frie

Det er flere år siden jeg har fundet østershatte. Pludselig var de der, voksende på et træ et - hemmeligt sted i Stavnsholt - på vej til juleaften. Af cyklen og plukke det jeg kunne nå. Det gav en stor håndfuld. I sandhed en marvelous thing - og efter en af de kedeligste svampeår i mands minde!

Det var meningen at de skulle blive til en gave, men så langt kom jeg ikke. I stedet blev de stegt og vendt med:
nogle store jordskokker, skrællede let og i tykke skiver
et par spsk. kapers i salt, udblødte i 10 min.
1/2 glas hvidvin
2-3 spsk. piskefløde
friskkværnet peber.

Det hele i et ovnfast fad under en halv parteret kylling. Hane kan ikke bruges, det kræver længere tid. Denne er fra De fem gaarde - ikke økologisk, men en af de mere velsmagende kyllinger, jeg har fundet i supermarkedsdiskene. Salt og peber på, så kan den passe sig selv i ca. 40 min. i en 200°C varm ovn, evt. med lidt varmluft til sidst.
En skøn saftig kylling med sprødt skind, lækre jordskokker og en mængde god sauce.

Vinen er også super - Savennieres Roche aux Moines, en af Loiredalens fornemme hvide vine, som laves af en af mine yndlingsdruer, Chenin blanc. Denne er købt hos kvalitetsproducenten Chateau de Chamboureau, og har fået lov til at ligge de 8-9 år, de sagde den skulle for at blive helt vidunderlig.

Ingen kommentarer: