Sider

onsdag den 6. februar 2008

Savennières i glasset

Det er svært at sætte ord på oplevelsen ved at drikke Savennières til lørdagens hvidvins coq au vin. Det bliver nemt til mmmm, aaahhh, ikke beskrivende superlativer og andet utilstrækkeligt. En dyb, lidt animalsk fornøjelse... sommerfuglevinger i mellemgulvet.... et perfekt match.

En gængs vinbeskrivelse - om farve, næse, smag mm. - ville kun få en del med og ikke den afgørende del. Jeg er ude efter at beskrive, hvad der gør, at kombinationen løfter mig, berører mig.

Søren Frank i Vinen til maden rammer lidt tættere på - mineralitet, smagstoner af stødt æble, en god syre. Som ældre med en cremethed, som passer til kraftigere retter. Ting der betyder noget i forhold til mad, men stadig... lidt ved siden af.

Jeg vil beskrive det, der er i kernen af vin+mad oplevelsen.
Dets væsen. Vin-fænomenologi. En reduktion - ligesom med sauce - af mine oplevelser af den. Jeg vil finde ordene for det, jeg allerede gør, når jeg vælger noget bestemt mad og vin sammen.

Vinen er
Savennières 1999 fra Château de Varennes, købt på stedet i Loire. Har ligget her i de 8-10 år de anbefalede, for at få dybden, kompleksiteten og balancen i top. Desværre er det den sidste flaske i en skøn kasse.

Ingen kommentarer: