Sider

mandag den 24. marts 2008

Påskeprøver

Hvor har det været en hyggelig påske, med dejlige mennesker og al mulig lækker mad. Kørte tidligt lørdag morgen til Kalu i Kødbyen efter et par af sæsonens sidste sorte vintertrøfler (Tuber melanosporum) og brugte den ene i en prøveret med kammuslinger, som jeg skal lave til et snarligt Mad med mere arrangement.

Sammen med et par gode madknægte blev både den og resten af prøvemiddagen smagt, kritiseret, forbedret og nydt.
Vi fik også ordnet vinene, bl.a. hvad der passede bedst til vagtler med morkler og hindbær. En Volnay 1. cru Santenots 2000 fra Nicholas Rossignol, købt hos Theis Vine, løb med sejren, Bourgogne Pinot noir 2002 fra Patrice Rion - fra Bichel - passede også rigtig godt. Begge har den æteriske pinot noir næse, som jeg er kommet til at kalde forførende - og som ligger på toppen af mine liste over store oplevelser ved at drikke vin.

Baroloen kan have det samme, og vi prøvede også en Nebbiolo - Baroloens drue - fra det gode hus Cascina Barrichi. Fra 1999 købt hos Carlo Merolli. Dejlig vin, som også passede godt og som den ene af drengene bedst kunne lide. Jeg synes den var for robust til vagtlerne, jeg vil helst have Bourgognernes lethed med dem.

Ingen kommentarer: