Sider

tirsdag den 4. marts 2008

Vongole uden sand

Clams - venusmuslinger - er noget af det allerbedste jeg ved. Uløseligt og lykkeligt forbundet med barndommens sommerture til Long Beach Island og andre New Jersey atlanterhavsstrande.

Vi
gravede efter dem i sandet, og man skal være hurtigt med tæerne, når man ser de små luftbobler, som røber endnu en clams tilstedeværelse. Det er ikke helt nemt, de bevæger sig med lynets hast længere nede, hvor man ikke kan nå dem. Vi endte dog altid med nogle spande med hjem til køkkenet efter sådan en stranddag.

De store, seje blev hakket til suppe - clam chowder. Mellem'erne fik vi tit fyldt og bagt eller som steamers, dampede. De små, fine kom hele i sauce til linguini eller blev spist rå af min far og de gæster, der var til den slags ulækkerier.

Man kan efterhånden godt få clams her i Danmark, tit i form af de små italienske vongole. Stranddagene dukker op og jeg har svært ved at gå forbi dem. Fik også et kilo med hjem i dag. Og fik en lang snak med fiskemanden om, hvordan pokker man får sandet ud af dem. Fordi de er tit fulde af det.

Så nu eksperimenterer jeg med at lade dem stå et par dage i saltet vand. Så de spytter sandet ud. De står ved bagdøren, hvor temperaturen er 8-9°C. En lille portion har ikke været i vand. Jeg vil koge små portioner efterhånden, for at se hvor længe der går før - hvis - sandet forsvinder.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kan du hjælpe med et sted hvor man kan købe clams på glas eller dåse (til clam chowder)? Jeg er lige flyttet hjem fra USA og har svært ved at finde nogle .. jeg ved hvor jeg kan købe nogle vongole .. men der er i Tyskland og jeg vil gerne hvis jeg kunne finde nogle lidt tidligere.

martin at djernaes dot dk

kimmm sagde ...

Mmm... clam chowder, bliver helt nostalgisk. Laver du den røde Manhatten eller den hvide New England?

Sorry, jeg har ikke lagt mærke til clams på glas. Jeg køber dem friske, når jeg ser dem. Inco har dem nogle gange - hvis du kender nogen med et kort. Ellers kan en fiskehandler skaffe dem - jeg ved de tit er på fisketorvet.

Håber du ikke skal helt til Tyskland for din chowder...

hilsen Kim

Anonym sagde ...

Ja jeg kalder jo den hvide for San Francisco style ... ;-) ... men lad det nu være.

Vi køre ofte til Tyskland (da min kone er tysk) så skidt med det, men jeg havede nu bare håbet at jeg kunne finde dem "lokalt".

Martin

kimmm sagde ...

hehe... hvad ved de derovre på vestkysten om clam chowder...;-)

fornøjelse med det i al fald, chowder er en skøn ting

kim

Anonym sagde ...

Takker. SF style inkludere en sourdough bread bowl (som jeg dog gerne undlader)

;-)

kimmm sagde ...

sourdough bread bowl, hmm... respekt...