Sider

lørdag den 24. maj 2008

Kogt hane

Vi fik ikke lavet tarteletter med hane og forårsgrønsager i filokurve til fødselsdagen i lørdags. Så har jeg haft en god kogt hane og suppe til at lege med hele ugen. En bornholmer. En af de bedre på markedet, dog ikke op på niveau med de gode frilands- eller de velopdrættede fugle, jeg har spiste mange gange sydpå.

Alligevel lækkert. Hanen vejede 2 kilo og kogte ca. 1 1/2 time med diverse grønsager. Gulerod, porretoppe, løg og suppevisk af persille, timian, laurbær og blegselleri. Kølet af og skummet - når det er kold, kan det stivnet fedtet nemt fjernes fra overfladen. Den ene overlår - min yndingsdel - spiste jeg koldt til frokost.

Resten er blevet til hane med nye gulerødder og ærter med nye kartofler. Aspargessuppe. Hane og nye kartofler i hj. mayo og kapers på små blade fra haven. Tomatsuppe. Kold hanebryst med hjemmelavet mayo, salt og nye fennikelblade på tynd rugknækbrød.Der er faktisk sneget sig fennikelblade ind i de fleste af retterne. De kommer fra bronzefennikelplanter, som jeg oprindeligt fik i haven, fordi de fjeragtige rødlig-grønne blade er så smukke mellem blomsterne. Planten er en staude, den kommer igen hvert år. Jeg rå-bruger de nye skud her i foråret, når der ikke er så meget andet grønt derude, og bladenes lette fennikelsmag passer godt til haneretterne.

Ingen kommentarer: