Sider

onsdag den 16. juli 2008

Tiramisu

Tiramisu, endnu en slags trifli - zuppa inglese - måske kongen over dem alle. Den står højt på min liste over cremede lækkerier. Forleden hjælpedes vi ad med at lave 35 portioner til en venindes mors 80 års fødselsdag. Hyggeligt.

Tiramisu til 10:
300 g. savoiardikiks - ladyfingers
750 g. mascarpone - italiensk flødeost
6 pasteuriserede æggeblommer

6 past. æggehvider
1 dl. sukker

3,5 dl. stærk espressokaffe, afkølet
2,5 dl. sød Marsala
2-3 spsk. mørk kakaopulver
1. Æggeblommer og sukker piskes til en æggesnaps - lys og luftig, og så at sukkeret ikke knaser mere. Især hvis der bruges rørsukker, kan det tage tid at få det opløst.

2. Mascarpone røres ud, så nogle af klumperne forsvinder. Æggesnapsen røres med mascarpone'n indtil massen er lind og uden klumper. Cremen prøvesmages.
3. Æggehviderne piskes meget stive. De piskede æggehvider vendes i æggeblandingen. Det skal gøres med nænsomt hånd, så den luft, der er pisket ind i hviderne ikke presses ud af dem. Nemmest ved at vende 1/3 af hviderne i først, så blandingen bliver lettere. Derefter vendes resten i indtil massen er ensartet.
4. Kaffen blandes med Marsala'en i en beholder, som de aflange savoiardikiks kan være i. Så er tiramisu'en klar til at samles.

5. Kiksene dyppes i kaffen. Jeg kan bedst lide, at kagerne ikke er sjaskvåde i den færdige dessert. Det får man ved lige at trykke dem ned under overfladen, løfte dem hurtigt op igen, og lad dem dryppe af. Mængden af væde er rigtig, når der er en lille tør kerne tilbage, når man tager en bid af kiksen lige efter den er dyppet.

Kiksene lægges i bunden af et fad lige efter de dyppes i kaffen. Flottest, synes jeg, med et glasfad, så man kan se lagene. Der kan også portionsanrettes.
6. Godt en trediedel af cremen fordeles ud over kiksene. Så lægges endnu et lag dyppede kiks. På billedet er der tre lag hele kiks, det er lidt for meget. Lav så det midterste lag af halvt så mange dyppede kiks, som er brækkede i 4-5 stykker hver og fordelt på cremen. Så et nyt lag creme, godt en trediedel igen. Endnu et lag hele kiks. Og så resten af cremen.

Tiramisu'en skal stå og samle sig natten over i køleskab. Kort før den serveres drysses et tyndt lag kakaopulver over gennem en sigt.

Man kan godt bruge kaffelikør i stedet for Marsala, jeg synes det bliver lidt for stærkt. Børn plejer ikke at kunne lide vin overhovedet i dessert - og der er mange børn, der slet ikke er vilde med tiramisu pga. kaffesmagen. Mascarponecremen er også god i andre ting, som f.eks. citrontrifli...

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvornår er Tiramisuen bedst efter dein mening, lige efter den er lavet, eller bliver den bedst af at stå på køl natten over?
/Bjarne

kimmm sagde ...

Hej Bjarne

Jeg synes den har brug for en nat på køl for at samle sig. Den er også stadig god efter et par dage...

mange hilsner
Kim

Anonym sagde ...

Jeg har haft stor succes med at dyppe i Kahlua. Det bliver ikke for kaffe-agtigt hvilket mange (inkl mig selv) ikke kan lide.

kimmm sagde ...

Hov, jeg ser først din kommentar nu...

Det lyder interessant med Kahlua, men jeg kan nu rigtig godt lide kaffe smagen sammen med den søde creme.

hilsen Kim

Cheri sagde ...

Har du prøvet at bruge flormelis i stedet for alm sukker? Og i så fand, hvordan var resultatet? Jeg tænker at det måske er lettere at opløse en f.eks rørsukker som du skriver.

Mvh. Cheri

kimmm sagde ...

Hej Cheri,

Jeg har ikke prøvet det, men regner med, at flormelis oplyser sig meget hurtigere. Jeg bruger denne rørsukker fordi det er øko og fordi der er ingen grund til at få flormelis'ens kartoffelmel i cremen.

Har du prøvet?

mange hilsner
Kim

Anonym sagde ...

Jeg har lavet tiramisu for første gang, altså en slags prøve. Jeg havde kun rom og cincano i huset, det smagte rigtig godt sammen med nescafe. det er bare en skøn dessert!

kimmm sagde ...

lyder lækkert

Anonym sagde ...

Hej!
Jeg har lige prøvet denne fantastiske opskrift - og den blev helt perfekt!

Dog havde jeg ikke lige Marsala ved hånden, men Amaretto (mandellikør).
Det passede rigtig godt til kaffesmagen og den gode creme.

Amaretto kan KLART anbefales!

Anonym sagde ...

Jeg har afprøvet desserten af flere omgange og det har været en succes hver gang. Jeg bruger Kahlua i stedet for Marsala, og det smager skønt. Tak for en dejlig opskrift, jeg skynder mig at give den videre!:-)
MVH
Rita

kimmm sagde ...

Dejligt, du kan bruge den!
hilsen Kim

Birgitte sagde ...

Hej.
Jeg har for første gang lavet tiramisu ud fra en opskrift på pakken med kiks ala denne her opskrift dog med mørk smeltet chokolade hvilket også er lækkert MEN efter tre timer på køl og den sku serveres havde den slet ikke samlet sig til en fast creme, den smagte ok men det var ret træls, nogen ideer til hvad jeg har gjort galt? VH Birgitte

Anonym sagde ...

Hej,

Hvordan kan det være, at min creme aldrig bliver lind? Den bliver altid så hård og fast, at man ikke kan hælde det ud over kiksene.