Sider

mandag den 13. oktober 2008

Kogebog fra Skye Gyngell

En kogebog fra et projekt, der har mit hjerte, Skye Gyngells café/restaurant på planteskolen Petersham Nurseries i England. Åbenbart lige oversat, på MM forlag. Det er sjælden, jeg møder en tilgang til mad, som er så tæt på min egen.

Retterne er enkle og samtidig udsøgte. En kvalitet, som jeg kender og elsker fra de franske og italienske køkkener.
Smagen er i centrum og råvarerne bærer. Hun bruger udtrykket at få maden til at synge. Jeg har kaldt det, at den danser.
Selv vinvalgene kan ligne... f.eks. Henri Bourgeois mindste vin, Petit Bourgeois, som er en oplevelse, meget bedre end dens nærmeste storbror. Og Maury fra Mas Amiel, en absolut yndlingsvin til chokolade.

Der er flere interessante opskrifter, og nogle gode basisværktøjer - som at ryge kylling med te. Men bogen er købt for den forbindelse til naturens kraft - ikke dens pænhed - som mærkes ud af siderne.

Ingen kommentarer: