Sider

torsdag den 20. august 2009

Brombær crumble

På tomten på vej til Svanemøllen faldt jeg i et brombærkrat. Åbenbart et par dage siden den sidste havde været der - der var mængder af modne brombær. Solvarme og søde, jeg var mæt, da jeg havde plukket nok til nogle crumbles.

Crumble = frugt bagt med låg, en koncentrat af New Jersey sommerbarndom. Når vi kom hjem fra en søndags morgentogt med spandfulde af brombær - vi var en af de få familier, da ikke gik i kirke - fik vi varm brombær crumble til brunch.
Crumble til 4 laves af:
30 g. smør
1/2 dl. mandler
1/2 dl. rørsukker
1/2 dl. hvedemel
5-6 dl. modne brombær

1. Låget laves: mandlerne ristes gyldne i smørret. Rørsukker vendes i mandlerne og steges over mellemvarme indtil det er lidt karameliseret. Hvedemelet røres i og steges med et par minutter. Blandingen skal ligne groft, let klumpet sand, som holder formen lidt, når den trykkes sammen.

2. Brombærrene fordeles i 4 portionskåle eller samles i en form, som er lidt bredere, end den er dyb. Låget lægges på med ske og presses lidt sammen, så den dækker frugten.

3. Crumblen bages i en
forvarmet 200° ovn, indtil låget er stivnet og har fået lidt farve, ca. 25 minutter. Spises varm, lun eller kold, evt. med en skefuld af noget mælket - græsk yoghurt, vanilje is, kagecreme...
Man kan bruge flager, solsikker, andre nødder mm. sammen med eller i stedet for hvedemel. Det gør jeg tit, når frugten er æbler, men jeg synes at brombær er for delikate til alt det grove.

Laves det med ferskner bruger jeg mørdej som låg, og så er det en cobbler. Måske en endnu større delikatesse. Ellers savner jeg bare at bo bag en ferskenplantage. Se Ms. Glaze aug 15. for en flot Peach Cobbler opskrift.

Ingen kommentarer: