Sider

fredag den 4. juni 2010

Perlehønebryst fra grill i persille og oliven

De sidste par dage har kastet nogle madperler af sig. Andelever med salvie på papardelle, en virkelig velsmagende 'risotto' af perlebyg og dens ledsager, bøf med hårdtstegte champignon. En oliedryppet ubestemmelig chikoriesalat af egen avl - egen avl! Og en meget lækker grillet perlehønebryst vendt i olie, eddike, persille og oliven.

Jeg er fan af at vende grillet kød i en lidt pikant krydderblanding. Syren strammer kødet op på en måde, der gør den lettere og mere sommerlig. Og på en eller anden måde - måske kan jeg finde den kemiske forklaring hos Hervé? - går i ekstremt godt samarbejde med grillskorpen, her hønens grillede skind.

Energiniveauet var ikke til salmoriglio - med kapers, citron, hvidløg, mynte og oregano mm. - eller en af de mange kreative blandinger, man kunne bruge. Så det blev helt let med persille. Mængderne til 2 er:

4 spsk. god olivenolie
1-2 spsk. eddike
en håndfuld bredbladet persille
15 oliven
salt og friskkværnet peber

Eddiken kan være rødvins-, cider-, sherry-, you name it, bare den smager godt. Jeg havde egentlig tænkte mig at bruge citron, men havde ikke nogen. Så fik jeg lejlighed til at prøve den nyeste hjemmelavede eddike, wauw, den er god! Mere om den en anden gang.

1. Olie og eddike piskes sammen med salt og peber, og persille og oliven vendes i. Smages til.
2. 2 perlehønebryster grilles tålmodigt indtil de er saftige, færdige og med perfekt sprødt skind:-) De skal stå på siden lidt af tiden for at få det tykke stykke omkring leddet. Et par bundter forårsløg grilles bløde, de brænder nemt, så lad dem stå ud på siderne, hvor varmen er lavere.
3. Dressingen vendes på de varme bryster og løg. Mmm. Helt enkelt, men klasse. Spises varme eller efter de har stået lidt.
Baroloen var lækker til. Producenten Cascina Cucco, jeg har flere flasker fra dem, som jeg har glædet mig over her og der. Marken er Cerratti, året 2004. Forførende næse, som jeg godt kan lide, som følger med i munden. Og en fin, tør bid i smagen, som går fint med fugl og dressing, selv om det hedder, at vin og eddike ikke er venner. Købt hos Carlo Merolli, på tilbud så den godt kan åbnes på en hverdags-aften, hvis man er lidt vinnørd.

1 kommentar:

foodfanatic sagde ...

Det ser virkeligt lækkert ud. Jeg savner sommer i Danmark lidt efter at have set dine billeder.