Sider

mandag den 5. juli 2010

Sommermorgenglæder

Roser i fuld flor, jordbær i haven. Jordbærplanterne kom under net i sidste øjeblik, så fuglene mæsker sig kun i dem langs gavlen. Duer skal også være glade.

Bare ikke i køkkenhavens Polka, som er pt. fuld af store, søde, mørkerøde bær og en af mine favoritsorter til at spise rå. Med lidt fløde og en smule sukker til morgenmad.
Der er også mange gule jordbær. Nok til, at de kan bruges som pynt på en hyldeblomst fragilité til en god venindes fødselsdagsmiddag.

De er faktisk meget fine, de gule jordbær. Jeg såede dem mest af nysgerrighed, og i starten var det mest en sjov ting, at jordbær kan være gule og samtidig smage godt.
Og så giver de jordbær til eftersommeren. Efterhånden sætter jeg meget pris på smagen, de har en lidt mørk, muskat-agtig eftersmag, som er meget delikat.
Hyldenblomster - godt befriede for stilke - er kogt op med fløde til aftenens fragilité. Fløden trækker en time med blomsterne inden den sies.
Sæsonens tredie vilde svamp i går aftes giver også en smil her til morgen. En Sommer Rørhat, Boletus æstivalis, som nemt forveksles med Karl Johan, og smager lige så godt som den gamle konge. I går tilberedt under ovngrillen:

1. Svampen renses og skæres i mellemtynde skiver... 2-3 mm... med rørene, hvis de er friske.

2. Skiverne vendes i rapskimolie, hakket persille, salt og friskkværnet peber. Sættes under ovngrillen i 6-8 minutter indtil de begynder at få gyldne kanter. Spist til en grøn salat af havens blade og meeeeget små nyopgravede kartofler. Jeg kunne ikke vente.

2 kommentarer:

foodfanatic sagde ...

Wauw - jeg har aldrig set gule jordbær før. Spændende :)

kimmm sagde ...

...og så smager de så godt, jeg er blevet ret vild med dem. De var smukke med hyldeblomster som pynt på en hyldeblomstfragilité forleden :))