Sider

søndag den 6. november 2011

Havtorn himmel

Der var måske 20 tragtkantareller på mit nye, hemmelige tragtkantarel sted. 20...! grrr... Vi fik lidt andet småt i kurven, lige nok til en svampemad til alle, mens vi lavede mad. Lavet som sædvanligt. Skovsyre var der masser af, den blev madderne pyntede med, i stedet for den dryp citronsaft, saucen plejer at få, for ikke at blive for vammel.
Som trøst tog vi til stranden, hvor vi havde hørt, at der var mængder af havtorn. Lykke! der var der store krat af de tornede buske. 

Det er slut på sæsonen, det var lidt svært at finde hele grene uden nogen bær, der ikke var overmodne. Men i de mængder.... vi kom hjem med nogle fine hatfulde af de sur-bitre orange bær. Nok til både havtorncreme til vandbakkelser, havtornhollandaise, blød havtorntrøffel i chokolademuffins, havtorncoulis og -eddike...
Havtorn høstes ved at klippe hele grene af buskene. Jeg har haft svært ved at tro, at det kunne passe, det er det modsatte af den nænsomhed, jeg er opdraget med, som samler i naturen. Men efter at have hørte det fra flere samlere, sidst ved Torvehallerne af damen fra samlerfirmaet Vildnis - hvis stade er nu lukket for vinteren - gik vi i gang med rosensaksen.
Alt andet er også umuligt, bærrene sidder for godt fast på grenene til f.eks. at skubbe dem af med en gaffel. Nu ligger grenene i fryseren, klar til at blive ribbet for bær en af de næste dage. Jeg har ikke gjort det før, men mon ikke gaflen er det rigtige redskab? Nogen, der har prøvet?

8 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Så vidt jeg har hørt, så kan de rystes af grenene, når først de har været i fryseren - men jeg har ikke selv prøvet det :-)

kimmm sagde ...

Jeg prøver i morgen, kommer med en fyldig rapport :-)

Jonas sagde ...

Jeg pillede nogle af grenen her til morgen havregrøden. De er meget nemme at pille af med fingrene når først de er frosne :)

Grøntsagspigen sagde ...

Havtorn er én af de ting jeg ikke har fået prøvet af endnu, og jeg ved ovenikøbet hvor der er nogen. Det må blive til næste år, og så ved jeg hvor jeg skal kigge for inspiration til at få dem brugt :-)

math sagde ...

det er altså frækt at gå ud og klippe grene af når det er et offentligt område!

kimmm sagde ...

@math
Det tog mig lang tid og at stille spørgsmålet til flere erfarne samler før jeg kunne tro på, at havtorn viitterligt høstes med at plukke grenene. Det går imod 50 års lærdom om, at efterlade mindst mulig spor i naturen, når man samler. Da jeg så, hvor vildt livskraftige buskene var, så blev jeg dog noget beroliget. Og vi tog det, man godt må fra offentlige områder, nemlig ca. det, vi kunne have i vores hatte, som det hedder.
hilsen Kim

Pauline Torres sagde ...

Hej,
Jag jobbar för sajten HittaRecept.se och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi har lanserat den populära svenska sajten HittaRecept.se i Danmark som Findeopskrifter.dk.

Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://jonaskogebog.blogspot.com/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Madblogtoppen" på Findeopskrifter.dk.

Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

Här kan du se hur många som är med i den svenska Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Madblogtoppen!

Vänlig hälsning,
Pauline Torres
pauline@hittarecept.se

Lars sagde ...

Når de frosne grene skal plukkes, så skal de bare have nogle tæsk, så falder de frosne bær af selv. Så skal de bare skilles fra blade og andet småting.

Hvis man klipper grene af buskene, så skal man huske at i klitområder er det forbudt at klippe i vegetationen. Heldigvis er busken rimeligt udbredt, så man kan nemt finde eksemplarer andre steder end ved havet.